Sommarbaka

På förmiddan fick jag ett litet bakryck.
GOD SOCKERKAKA I RUND FORM
 
3 ägg
3 dl socker
3 dl mjöl
1 dl kokt vatten
2 tsk bakpulver
 
Vispa ägg & socker pösigt
Blanda i mjöl/bakpulver & det kokta vattnet
Häll smeten i smord och bröad rund form
Grädda i 175 grader i ca 45 min
Grädda sockerkakan och när kakan kallnat dela den i två delar
Koka FYLLNING:

125 g smör
1 dl mjölk
4 msk vaniljsocker
Kokas i ca 2 min
Häll fyllningen på bägge kakhalvorna
Lägg ihop kakan
Frys den gärna innan servering
Denna sockerkaka har många namn,vi har kallat den pensionärskakan.
 
Blev även ett gäng kubbar,det är sommarfika det!
 
KUBBAR   ca45st
 

200 g smör
2 dl socker
2 dl mjölk
8 dl mjöl
4 tsk bakpulver
några droppar bittermandelessens
 
Rör smör och socker pösigt
Tillsätt de övriga ingredinenserna
Rulla småa bollar som doppas i pärlsocker
Grädda i ca 8 min i 225 grader varm ugn
 
Sen tog vi färjan över till Vassholmen,ön mitt ute i Kalixälven.
Där gick vi runt lite och sen satt vi på filten och fikade.
Sigge låg i gräset.
 
 
 
 
 
Egen pyttipanna som stektes över öppen eld,ägg och rödbetor blev dagens middag.
 
Kram//Erica

Kommentarer:

1 Emilie:

skriven

Hej Erica!

Vi har uppmärksammat din blogg tack vare kvaliteten på dina goda recept. Vi skulle bli jätteglada om du ville gå med i hittarecept.se så att vi kan länka till din blogg.

Hittarecept.se är en sökmotor som samlar recept från de bästa svenska bloggarna och sajterna. Flera hundra bloggar har redan gått med och dragit nytta av den trafik vi skickar till deras sajter.

För att gå med behöver du bara följa länken här: http://www.hittarecept.se/ga-med-i-matbloggstoppen

Med vänlig hälsning,

Emilie
Hittarecept.se

Svar: HejVa glad jag blir!!
Har nu iaf registrerat mig hos er. Sen om det funkar får vi väl se!
Ha en trevlig sommar!
Kram erica
Erica Hermansson

Kommentera här: