Att lyckas och att misslyckas!

Det brukar ofta vara så, man lyckas med något och misslyckas med något annat!
Ja, allt kan ju inte gå så lätt!
Middan idag blev av små slattar dom blivit över! 
Hade i frysen köttfärsfyllning sen förra gången jag gjorde små vårrullar. Sötsursås blev kvar sen igår.
Men så testade jag göra en egen majonäs. Och det gick över förväntan toppen bra!
MAJONÄS 
2 äggulor
  • 1 tsk dijonsenap
  • 1 tsk vitvinsvinäger
  • 3 dl rapsolja
  • Vispa ihop äggulor, senap och vinäger med elvisp.
  • Vispa sedan ner oljan droppvis.
  • Smaka av med salt vitpeppar och lite citron.
  • Tillsätt riven vitlök och du har aioli.
Jag gjorde av lite majonäs en aioli och av lite majonäs gjorde sovande lite kikkomansoja.
 
Sen var jag taggad att göra egen müsli, men där höll det på att bli bränt!
Men tur som en toka hade jag och kunde rädda det mesta!
Müsli 

  • 5 dl grynblandning
  • 1 dl linfrön
  • 2 dl boveteflingor
  • 2 dl solrosfrön
  • Blanda ihop gryn och frön med
  • 1 dl vatten
  • 1dl olja
  • 1 dl honung
  • Rosta i ugnen, 175grader ca 30 min.
  • Rör då och då.
  • Låt svalna.
  • Tillsätt rostade hackade hasselnötter,russin,tranbär,krossade Corn flakes. Jag hade också köpt frystorkade jordgubbar med yoghurt överdrag. Jag hackade dom i mindre bitar.
  • Blanda allt och fyll i burkar med tätslutande lock!
     Så imorgon ska den avsmakas till frukost!!
    Kram //Erica

Kommentarer:

1 Nonna:

skriven

Spännande som vanligt Erica - gjorde Johanna Westmans müsli som hon gjorde i Gokväll skrev inte ner receptet och nu hittade vi det inte då vi ville göra mer! Ska söka en gång till, den var jättegod och dryg!! Kul att du bloggar om din mat!! Kram Nonna <3

Svar: Tack! Kul att du gillar att läsa!Hoppas du hittar receptet, annars verkar man kunna blanda i vad man tycker!Kram Erica
Hittade hennes nöt & fruktmusli. Gogla på Johanna westmans müsli!
Erica Hermansson

Kommentera här: