Tänka framåt....

...ja jag har tänkt på höst och vintern idag. Skördat rabarber som skurits i bitar och paketerats i fryspåsar! 
Blir fint i vinter kunna ta fram en påse, göra en kräm el paj som smakar sommar! 
Jaa, det gäller att tänka framåt!
tack även till den kluriga person som uppfann frysen! Här där jag bor finns ju inga fina saluhallar el torg dit man kan gå å köpa färska råvaror. Då är det tur att frysen finns ,så köttet som jagats, fisken som fiskat, bär och svamp som plockats, kan förvaras i frysen och förgylla ens middag!
 
Så idag blev det fisk från frysen. Gjorde fiskpinnar av aborrfile. Gjorde eget mos och en sås som är så god till fiskpinnar.
Fiskpinnar

Idag använde jag aborrfile.
Lägg ut filéerna på en skärbräda.
Salta filéerna på båda sidorna.
Krydda med citronpeppar.
Lägg filéerna i en skål med 1dl mjöl,vänd runt så det täcker alla fiskbitar.
Lägg dom sedan i en annan skål med uppvispat ägg.
I en tredje skål hade jag ett asiatiskt ströbröd, Panko,som fiskbitarna
sist rullades i!
Sen stektes de i en varm stekpanna med smör i.
 
Moset gjorde jag av några kokta potatisar,smör, salt, grädde, mjölk och lite timjan.
Körde den slät med elvispen!
 
 
Såsen
 
  • 1dl crème fraîche 
  • 2msk bostongurka
  • 1msk majonäs
  • 1tsk senap
  • Rör ihop och smaka ev av med salt.
Nu ska jag inte göra något mer,lägga mig i däcksstolen med en kaffekopp och min mattidning som kom med posten idag. 
Det gäller ju att fylla på matlagningsinspirationen.
Senare blir det ju Halv8 hos mig på tv!
Kram/Erica

Kommentera här: