Het köttfärsgryta med ris och nybakta surdegsbaguetter!!

 
Heta värmande grytor och rykande varma soppor hör hösten till.
Även nybakat matbröd till dessa soppor och grytor.
Igår blev det ingen avancerad matlagning pga att bilen var på service och jag fördrev hela em på stan.
Så tur man har färdiglagad mat i frysen. Pulled pork hade jag ju,så den värmde jag på,gjorde hemlagad potatismos och det fylldes pitabröden med.
 
Överbliven potatismos fick bli basen för dagens lunch.
Tog fram mitt undanstoppade och bortglömda plättjärn
 
Hade ca 2 dl potatismos kvar
Vispade ner 2 ägg i moset,lite mjölk,lökpulver
och mjöl+1/2tsk bakpulver till en en smidig smet
Stekte plättarna i flytande smör
 
Serverade mosplättarna med stekt bacon och lingonsylt och kall mjölk!!
 
 
Testbakade baguetter med surdeg på burk,och blev glatt överraskad av resultatet.
Receptet på på burkens botten använde jag,det var enkelt och bra!
 
Men nästa gång kommer jag att tillsätta lite brödkryddor och lite sirap.
 
Till brödet gjorde jag en HET KÖTTFÄRSGRYTA!!
 
HET KÖTTFÄRSGRYTA
4 färska champinjoner
1 chilifrukt
2 rödlökar
2 vitlöksklyftor
800g köttfärs
2 buljongtärningar,kött
vitkål
3 morötter
2 pkt krossade tomater (hade en burk hela coctailtomater och 1 burk egen gjord tomatröra)
salt,vitpeppar
Finhacka svampen,löken och chilifrukten,fräs den i smör i en gjutjärnsgryta
Smula ner köttfärsen och bryn den
Häll i de krossade tomaterna
Hyvla ner ca 2-3 dl vitkål
Skala och slanta morötterna
Lägg i buljongtärningarna
tillsätt lite vatten,1-2 dl
Låt puttra tills grönsakerna är mjuka
(man kan blanda i 1-2 pkt stora vita bönor)
Servera ris till och ett gott bröd!
 
Har en lillebror som jagar älg men äter inte älgfärs,
så det är ju tur.
Då har ju jag chansen att få lite kött som jag kan mala,tar hjälp av min kökshjälp;Kitchen Aid
Så det har jag just gjort!!
 
Så här ska lagas vilda bollar och älgfärsspett snart!!
Så håll utkik!!!! ;-)
 
Kram//Erica