Kräftbröd

 
Kräftbröd
25 g jäst
3 dl mjölk
30 g smör
1 msk honung el socker
en nypa salt
1 msk tomatpuré
1/2 msk brödkryddor
7-9 dl mjöl
2 russin till ögon
 
Smula jästen i en bunke.
Smält smöret och värm mjölken till 37 grader.
Lös jästen i lite av mjölken.
Rör ihop alla ingredienser till en smidig deg.
Låt jäsa i bunken under glad pack i 30 min.
Forma degen till en kräfta och låt jäsa på plåten ca 20 min.
 
 
Tryck fast russinen till ögon på kräftan.
Gräddas i 220 g ca 10-12 min el tills brödet känns klart.
 
Kram//Erica

Kommentarer:

1 Citroncest - matblogg från Italien:

skriven

Vilket fint kräftbröd, det ser lite annorlunda ut än mitt! Roligt att göra lite speciella bröd till skivan! :)

Svar: Tack! Var in och tittade på dina bröd, dom var ju jättefina. Jag gjorde ju ett stort bröd. Kram//Erica och välkommen in fler gånger!
Erica Hermansson

Kommentera här: