Semmelbullar

 
SEMMELBULLAR 16 bullar
1/2 pkt jäst (25 g )
100 g smält smör
2 1/2 dl mjölk 37 grader
1 dl socker
1 ägg
2 krm salt
2 tsk kardemumma
6-8 dl mjöl
2 krm hjorthornssalt
 
1 uppvispat ägg till pensling av bullarna
 
Smula jästen i en bunke
Rör ner ägg, socker, salt, kardemumma
Rör tills jästen löst sig
Smält smöret
Värm mjölken till 37 grader i det smälta smöret
Häll ner smör/mjölken i bunken
Rör ner mjölet och hjorthornsaltet
Rör till en smidig deg
Låt jäsa i 30 min, täck bunken med glad pack
 
 Dela degen i 16 bitar
Forma varje bit till en slät bulle
Låt jäsa i 20 min
Värm ugnen till 250 grader
Pensla bullarna med uppvispat ägg
 Grädda mitt i ugnen i ca 10 min
Låt bullarna kallna på galler
Fyller dom med mandelmassa och grädde imorgon!!
 
Kram//Erica
 

Kommentarer:

1 Anonym:

skriven

Vilka spännande grejer från Klaraform du fått hem! Och så fin kexchokladen blev. Du har verkligen stått i, i veckan, ser jag. Kram på dig och ha en fin dag!

Svar: Tack!Det är som om att när jag har värk kan jag inte va still, gör mer än vad jag egentligen tål.....
Kram/Erica
Erica Hermansson

Kommentera här: