Kokt röding är en favorit sen ja va barn!

Imorse blev kaffekokandet lite annorlunda.
Hade ju ingen kaffepanna, så det blev att ta en gryta,men kaffet blev gott och morronen räddad!
Man tager vad man haver!
 
Förmiddan har varit väldig seg.
Kroppen tog väldigt god tid på sig att komma igång.
Var iaf så pass så jag kom mig iväg att fylla på kylen mitt på dan!
Tur att jag hade en liten låda med köttfärslimpa som jag kunde värma och äta till lunch (ja den räckte till middag också)
 
KÖTTFÄRSLIMPA m fetaost
 
600 g köttfärs
1 liten burk creme fraiche
1 påse fransk löksoppa
1 pkt fetaost
 
Blanda löksoppan med creme fraichen
Låt svälla i 5 min
Blanda ner köttfärsen och blanda väl
Smula ner feta osten i köttfärssmeten
Bred ut färsen i en ugnsform
Grädda i 175 grader i ca 25-30 min
Serveras med potatis, gräddsås, lingonsylt och smörgåsgurka
 
Enkelt och gott
 
Ett pakte fanns på bron när jag kom hem från handelsrundan,
mina fina burkar som jag beställt från www.klaraform.se
och som varit restnoterat läääänge!!
Fick även en present!
Burkarna med lock som har ett hål,perfekt för papperssugrören jag har.
Dessa ska användas till picknik!!
 
Ikväll har jag kokat dumlefluff som ska i tårtan på fredag,
 
kokade även en fjällröding.
Fiskad i Tärnafjällen.
Imorgon ska jag festa på en klassiker!
Jag älskar att lägga kokt potatis på en smörad husmans, sen kokt röding och majonäs på det.
Minns när man som barn var i Tärnasjökojan,en gryta full med sprattlande färsk röding kokades på vedspisen.
Gott var det,det tycker jag fortfarande!
Jag kokar fisken i saltat vatten, lagerblad, kryddpeppar, vitpeppar, gullök och morot.
 
Vet ni vad detta är för en mojäng??
Klura på det,svar kommer imorgon,även testresultat!!
 
 
Kram//Erica
 

Kommentarer:

1 Bibbi:

skriven

Nyfiken på vad den sista bilden föreställer ;)
Hos mig vart det hemlagade köttbullar
till middag med gräddsås.
Kram

Kommentera här: