CHICKEN NUGGETS

Att göra egna chicken nuggets är inte svårt att göra själv,
men är klart mycke godare.
Man kan steka i olja/och en klick smör i stekpannan el i ugnen.
Idag stekte jag i stekpannan.
 
Så här gjorde jag:
tinade 1 kycklingfileé per person
skar den i långa remsor
la remsorna på skärbrädan och saltade och pepprade med vitpeppar
sen ner med kycklingremsorna i en skål med mjöl
sen doppar man dom mjölade kycklingremsorna i ett uppvispat ägg
sist vänder man de äggdoppade remsorna i ströbröd,
jag använde Panko, ett asiatiskt ströbröd
(att doppa i mjöl först,sen i ägg och sen i ströbröd kallas dubbelpanering)
sen stekte jag i varm olja/smör
stekte tills kycklingen fått fin färg och var genomstekt
 
om man vill steka i ugnen så dubbelpanerar man bitarna som ovan
häll olja i en ugnsform/långpanna
lägg ner kycklingbitarna 
tillaga i mitten av ugnen
200 grader varm ugn
stek i 13-15 min
vänd gärna på kycklingbitarna efter halva tiden
 
serveras med ris och sötsursås
 
En enkel CURRYSÅS  (dip)
creme fraiche
majonäs
curry
salt
rör ihop efter smak
 
 
 
 
 
Kram//Erica
 

Kommentarer:

1 Erika Skogly:

skriven

ÄLSKAR panko! Det är så gott att panera med! Yum!

2 Annika:

skriven

SV: tusen tack för din fina kommentar! :) Fortsätt bara att öva på att fotografera, så blir du bättre för varje gång! c:

Kommentera här: