Brända Mandlar

 
Brända mandlar.
 
200 g sötmandlar
3 dl florsocker
1 tsk vaniljsocker
1/2 dl vatten
ev röd karamellfärg
 
Blanda allt i en tjockbottnad rymlig kastrull, jag använder min gjutjärnsgryta.
 
 
Koka tills allt vatten kokat bort
& sockret smular sig.
Rör hela tiden.
 
 
Fortsätt koka, rör hela tiden.
Sockret ska nu smälta och lägga sig i ett tjockt lager runt mandlarna.
Tänk på att det är varmt, riktigt hett! Så var försiktig!
Häll upp mandlarna på ett bakplåtspapper.
Sära på mandlarna så dom ligger en å en.
 
Låt mandlarna kallna.
Jag gjorde strutar av cellofan.
Klipp ut fyrkanter och forma strutar, tejpa.
Fyll struten med mandlar och knyt med ett fint band.
Fina 'gå-bort-presenter'.
 
 
 
 
 
 
Kram//Erica

Kommentarer:

1 Stickan!:

skriven

Åh, det är såå gott med brända mandlar :-)

2 linnea:

skriven

åh vilket underbart tips. SKa lätt göra det. Om man inte har i röd karamellfärg, blir det vitt då? eller blir det den vanliga bruna färgen?

Svar: Dom blir nog bruna då! Kram//Erica
Erica Hermansson

3 Marie Bergman - Om livet på Cypern:

skriven

Åh tack för tipset, det måste jag göra till jul :)

4 Dallia K:

skriven

Tack!

5 JUNITJEJ:

skriven

Åh, vad gott!

6 nicolinda.blogg.se:

skriven

Mmmums! Love it. Knäck och varma kanderade mandlar är mina favoriter på julen.

7 Carro:

skriven

Gott och fint :)

8 Peasyeasy:

skriven

Åå, brända mandlar är ju min favorit på marknader och liknande! Såå gott :)

9 Joanna-Livet med Asperger syndrom och kronisk smärta:

skriven

åhh gott

10 Kastrull:

skriven

Gjorde det själv häromdagen, men bytte ut allt socker mot salt. Det blev faktiskt också väldigt gott. (:

11 Elina:

skriven

Åh vad roligt att få recept på det här!
Ääälskar mandlar, woho!

12 Elin Linnéa:

skriven

Åh så fint! Ska ha glöggkväll om några veckor då ska detta provas :)

13 Emmy's Life:

skriven

Vilket urbra tips! Speciellt nu i juletider :)
Är det gott?

Svar: Dom ät försvinnande goda!Kram//Erica
Erica Hermansson

14 Robex Lundgren:

skriven

coolt

15 vildblomma.blo.gg:

skriven

oj vad enkelt, detta måste jag testa! Tack för tipset :D

16 Josefin - Vinn ett EGOPAKET FRÅN GNIZTRA!:

skriven

Det här ska testas =)

17 Sanna:

skriven

Åhh så gott, måste testa o göra hemma :)

Kommentera här: