Mördegskakor

Mördegskakor
30 kakor
 
200 g mjukt smör
1 dl socker
1 tsk vaniljsocker
4 1/2 dl mjöl
 175 g  ca 8-10 min
 
rör smör och socköer pösigt
blanda ner mjölet till en smidig och lätthanterlig deg
plasta in den och låt ligga kallt i kylen en stund
forma, färga den lätthanterliga degen
 
till spindelkakorna gjorde jag bollar som jag plattade till innan gräddning
när de gräddade kakorna kallnat fäste jag en Dumlekola på kakan med lite smält choklad
tryckte till kolan lite och fäste ätbara ögon på kolan ( ögonen har jag köpt på Panduro)
sen gjorde jag en liten strut av bakplåtspapper, fyllde den med smält choklad och spritsade dit benen
 
 
 
 
 
Häxfingrar innan gräddning.
Forma till smala fingrar, sätt fast en sötmandel som nagel, skär några sträck som fingerrynkor.
När dom är gräddade kan man pensla på lite kakao så dom ser smutsiga ut.
Man kan även skola och skala mandeln om man vill ha en gulaktig nagel.
 
 
Vi har ju en Rosa månad, därför bakade jag några ätbara Rosabandet kakor, vi alla har,tyvärr, någon vi känner el i vår närhet som drabbats av cancer.
Så en Styrkekram till alla därute som kämpar! Denna kaka är till Er.
 
Kram//Erica

Kommentarer:

1 cecilia:

skriven

det är ett perfect halloween fika!Fantastiskt bra ide.

2 coffeeandcupcake.blogg.se:

skriven

Så söta spindlar :)

Svar: Och goda var dom åxå😃Kram//Erica
Erica Hermansson

Kommentera här: