Lefsa

Jag är född och uppväxt i Tärnaby.
Närheten till Norge gjorde ju att vi åkte över och handlade där.
Lefsa är en sånn sak jag kan bli sugen på.
Finns en variant som säljs torra, som man fuktar och sen smetar man på smör/socker/kanelröra.
Snabbt och enkelt om man får oväntat besök.
Men så kan man ju baka egna, mjuka på en gång.
Fått ett recept av en kompis, bara ingredienserna, sen hur man gör fick jag klura ut själv vid bakningstillfället.
Så om nån har tips och något annat bra, enkelt recept får ni gärna mejla mig
[email protected]
 
Lefsa
 
3 dl fil
3 dl socker
2 tsk hjorthornssalt
1,5 dl smält avsvalnat smör el flytande margarin
ca 10 dl mjöl
Blanda ihop alla ingredienser till en deg.
Kavla ut med kavel el kruskavel.
Jag kavlade ut kakor med vanlig kavel, sista taget tog jag med kruskaveln.
Grädda i 225-250 grader varm ugn.
Jag hade en plåt inne i ugnen hela tiden som jag gräddade kakorna på.
Gräddade några minuter.
Låt kallna på galler.
 
Fyllning: 300g rumsvarmt smör
3 dl socker
kanel
Rör till en smidig röra
Bred fyllningen på en kaka, lägg ihop med en till kaka.
Skär i bitar.
Njut.
 
Blev inte dom bästa lefsorna, men nästa gång vet jag ungefär hur jag ska göra.
Bla. ska jag bre på mer fyllning och inte grädda kakorna så länge.
 
 
 
 
Kram//Erica

Kommentarer:

1 Oslofru:

skriven

Mums! Jag hade aldrig smakat det innan jag kom till Norge, men här är det superpopulärt och jag förstår varför - såååå gott :D

Svar: Jo jag gillar det jättemycke! Har du något annat bra recept? Tar det gärna isf!Ha en trevlig helg!
Kram//erica
Erica Hermansson

2 coffeeandcupcake.blogg.se:

skriven

va goda dom ser ut :)

Svar: Tack snälla!Kram//Erica
Erica Hermansson

3 Erics och Smillas Farmor:

skriven

Ska bjuda Eric och Smilla på dessa.

Svar: 👍Kram//Erica
Erica Hermansson

Kommentera här: