Hallongrottor

 
 
Såg hallongrottor i tidningen hembakat.
Så då blev jag sugen att baka dessa godingar, är ju en klassisk småkaka som jag ofta bakat.
Bakade dessa i småbrödsformar, och som stöd att dom inte skulle flyta ut gjorde jag dom i en minimuffinsform.
För att få 'sylthålet' som en stjärna använde jag min citronpress i trä att trycka hål.

 
Spröda Hallongrottor 
ca 30 st
 
200 g rumsvarmt smör
1 dl florsocker
1 dl marzanpulver
1 tsk bakpulver
4 dl mjöl
1-2 msk vatten
 
Fyllning: 1 dl hallonsylt
 
Blanda ihop alla ingredienser till en deg.
Rulla ut en rulle och skär rullen i ca 30 lika stora bitar.
Rulla till bollar och lägg i småbrödsformar.
Gör en grop i kakorna, med tummen, ett skaft el en citronpress som jag.
Jag doppade den i mjöl så den inte skulle fastna.
Spritsa en klick hallonsylt i varje hål.
Har man ingen spritspåse så klipp ett litet hål i en vanlig 1 liters fryspåse.
Grädda kakorna i 180 grader varm ugn i ca 14-16 min.
Förvara kakorna i en burk med tätslutande lock.
 
 
 
 
Kram//Erica

Kommentarer:

1 radhuslivet.se:

skriven

Vad duktig du är! Jag skulle aldrig någonsin få till mina så fina. Jag misslyckas alltid med hallongrottor :(

Svar: Tack snälla. Jag är ingen finbagare, så du klarar det oxå ska du se! Kram//Erica
Erica Hermansson

Kommentera här: