Lefsa

 
Idag har jag fått baka med 'hemmedäribyns'  (Oltokken) allt-i-allo och bagarmästare Elin Thudin.
Hon är 90 år ung och är alltid på språng.
 Hon Hjälper allt och alla.
 
Så idag har jag haft äran att få en lektion i att baka på en elektrisk bakhäll.
 
Blev några tunnbröd och Lefsa.
 
Lefsa
 
2 ägg
2 kkp mjölk
1 kkp socker
50 g smör, smält
1 1/2 tsk bakpulver
mjöl ,så det blir en lagom deg som går att kavla ut tunt
Dela degen i 6 delar.
Kavla ut varje degämne tunt med randkaveln, sen med kruskaveln och nagga sen.
Grädda sen på varm häll.
Låt sen bröden kallna.
 
Rör ihop 200 g rumsvarmt smör med
2 dl socker och 2 msk kanel.
Bred sen Fyllningen tunt på varje bröd, lägg ihop 2 och 2.
Skär i lagoma bitar.
 
Går att frysa ner. 
Tinar Medans kaffet kokar.
 
 
Kram//Erica

Kommentarer:

1 louise:

skriven

Hej! Just nu är jag ute efter lite åsikter på vad du gillar att läsa när du läser en blogg. Vore super snällt om du ville slänga in en kommentar i mitt senaste inlägg. Ha en trevlig helg! Kram :)

- Har även en Veckans Blogg tävling som du hittar under Kategorier där vinnaren kommer få en present hemskickad till sig! :)

Svar: Jag gillar ju läsa recept och nya mat och bakrecept.Jag kan inte skriva på din blogg men jag är gärna med och tävlar.
Kram//Erica
Erica Hermansson

2 Synnøve Kjerstad:

skriven

Dette er sooo godt. Baker det ofte. :D

Svar: Gillar oxå Lefsa. Vad har du för recept? Något du kan dela med dig av?Kram//Erica
Erica Hermansson

3 Fanny Hägglund:

skriven

åh så mysigt! :)

Svar: Tack snälla.Ha en bra dag!
Kram//Erica
Erica Hermansson

4 Synnøve Kjerstad:

skriven

Hej igen Erika.
Här är det recept som jag använder mig av. Hittade inte när jag letade i mina böcker... har flyttat om och sorterat. Men det här är det som liknar mest.

http://kjerstisandnes.blogg.no/1323808676_tynnlefser_fra_godya.html

Svar: Tack snälla. Har du fler intressanta norska recept. När jag var liten var vi mycke över t Norge och handlade. Bla hade dom en god rund sirapslimpa m russin, och min mamma åker även nu över lite då o då köper hon en Vitaminlimpa. Har du recept på nån sån?Kram//Erica
Erica Hermansson

Kommentera här: