Inkokta Clementiner

 
Så har julen varit, mycke god mat och samvaro.
Men det blir alltid en massa mat över.
Då får man försöka ta till vara på det man har och göra gosa nya rätter av råvarorna.
Dagarna före ju hade dom clementiner i trälådor billigt.
Och jag var ju som intresserad av lådorna i trä oxå. Så det blev ju att köpa på sig några lådor clementiner.
Men för att dom nu inte ska bli förstörda så har jag lagt in dom i sockerlag, o dom ska ätas med Punchgrädde på nyår.
 
Inkokta Clementiner
4 port
 
8 clementiner
3 dl vatten
2 dl strösocker
1 kanelstång
1 vaniljstång, delad o urskrapad
(ev 2-3 msk vaniljvodka)
 
Skala clementinerna, jag skar bort skalet med kniv. ( vill få bort det vita)
Lägg clementinerna i en ren burk.
Koka vatten, socker, kanel o vaniljstång O frön.
(rör ner vaniljvodka)
Häll den varma lagen över clementinerna.
Låt kallna.
Förvaras i kyl.
 
Serveras med Punchgrädde.
(krossa punchgodisar och vispas ihop med grädde)
 
 
 
Skulle ha clementinlådorna att servera hemmagjort skrovmål i.
Lådorna är även fina att göra gåbortpresenter i.
 
 
 
Kram//Erica

Kommentarer:

1 Viktoria:

skriven

Tack för ett bra recept! Sitter här hemma med en massa överblivna clementiner sedan jul och behöver ta hand om dem. Jag har dock gjort om det lite för att anpassa det till mitt eget tycke och smak. Jag postade "mitt" recept på bloggen idag, men länkade till dig om mina läsare vill ha originalreceptet. Hoppas att det var okej.
Ha det gott!

Svar: Det går bara bra! Vi tyckte det blev jättegott! Och en bra tips för att inte slänga maten! Kram Erica o gott nytt år!
Erica Hermansson

Kommentera här: