Vaniljkakor

Ett bra kakrecept om man vill göra motivkakor.
 
VANILJKAKOR
 
3/4 dl socker
3/4 dl florsocker
1 tsk vaniljsocker
ca 4 dl mjöl
1 ägg 
100 g rumsvarmt smör
Blanda allt till en deg som håller ihop (i matberedaren)
Låt degen vila i kylen inslagen i glad pack ,minst en timme
Ta en bit i taget och kavla ut på mjölat bakbord , ca 4-5 mm tjock platta
Lägg på bakplåtspappersklädd plåt
Grädda i 170 grader i 8-15 min
 
Knappkakor, använde mig av en plasthållare, en liten kapsyl och sugrör.
 
Nallekakor, formen hade jag köpt på lyckasmedmat.se och så en mandel och smält choklad till nos&lögn.
Ugglekakor
Tepåsar, utskurna på fri hand, doppade i smält choklad.
 
 
Kram//Erica

Kommentarer:

1 rememberthiis.blogg.se:

skriven

Så söta :)

Svar: Tack snälla.Kram//Erica
Erica Hermansson

2 Lili:

skriven

Nämen åh vilka söta! Jag måste testa någon gång. Är speciellt förtjust i de som ser ut som knappar. Och att du färgat dem också! Så brukade min mormor göra med sina kakor och jag hade liksom glömt bort att man kan göra det, tills nu. ^^

Svar: Tack snälla.Kram//Erica
Erica Hermansson

Kommentera här: