Citronbiskvier

 
 
CITRONBISKVIER
står 12 st i receptet men jag gjorde minst 40 småa
 
Botten:
300 g mandelmassa
1 äggvita
 
Fyllning:
150 g rumsvarmt smör
1 äggula
2 1/2 dl florsocker
1 1/2-2 msk Lemon curd
rivet skal av 1/4 citron
2 tsk vaniljsocker
 
Topping:
200 g vit choklad
1/2 msk neutral olja
rivet skal av 1/2 citron
 
Börja med bottnarna.
Slå på ugnen, 170 grader.
Riv mandelmassan grovt och vispa ihop den med äggvitan.
Det ska bli en slät massa.
Klicka el spritsa ut massan på en bakplåtspappersklädd plåt.
Jag tog ungefär en tsk... blev minst 40 st klickar som jag tryckte ut lite.
Grädda i ca 10-12 min, plåten mitt i ugnen.
Ta ut plåten, lossa bottnarna försiktigt.
 Jag brukar vända bottnarna upp o ner så dom blir lite platta.
Låt kallna.
 
Under tiden görs smörkrämen/ fyllningen.
Vispa smör, äggula, florsocker, vaniljsocker, lemon curd o citronskal till en slät massa.
Smaka av, i med mer curd om du vill ha citronsmak.
Bred fyllningen på helt kalla bottnar, gör smörkrämen lite toppigt.
Ställ biskvierna på en liten plåt el bricka och ställ in dom i frysen i ca 1 timme.
 
Värm chokladen o oljan över vattenbad.
Doppa biskvierna i chokladen och garnera med lite rivet citronskal.
Låt chokladen stelna.
Gjorde några större bottnar som jag dekorerade som en smältande snögubbe. 
 
 
Kram//Erica

Kommentera här: