Rån /Krumkakor /Rullrån / Glutenfria rån /Gorån

Ja dessa goda Rullrån har många namn.
Jag har testat två recept tidigare, ett som min mormor haft, sen fick jag recept på Kröllebölle av Hanna Nilsson ( @bakamedfrunilsson som var med i hela Sverige bakar 2016) ett danskt recept.
Och nu fick jag av Signe, en kompis svärmor , ett norskt recept, Krumkakor.
Fick även tips av henne att dessa gick fint att göra glutenfria.
 
Krumkakor / Rullrån /Rån /Glutenfria
många blir de
 
1 ägg
1 kopp socker
1 kopp mjöl ( Lailas mjölmix för glutenfritt + 1/2 msk Fiber husk)
1 kopp potatismjöl
1 kopp vatten eller öl ( jag använder bubbelvatten) 
1 tsk mald kardemumma
1 kopp smält avsvalnat smör
1 tsk hjortronsalt 
( min kopp rymmer typ 2 dl)
 
Vispa ägg och socker.
Vispa ner övriga ingredienser.
Låt stå och svälla någon timme.
Tillsätt mer vätska om smeten känns för tjock.
 
 
Kram//Erica