Laponiabröd //Räkfrossebröd

Blev bjuden på detta bröd när dotter och svärson hade räk o kräftafton, svärsonens mamma Anita hade bakat och bjöd på detta bröd.
När båten Laponia har räkfrossa serveras detta bröd.

 

Receptet är ett jättebröd i en långpanna.
Jag delade receptet i 3 och gräddade 2 bröd i avlånga sockerkaksformar (2x 1 1/2 liter)
 
Ett gott bröd även till buffébordet.
 
Laponiabröd
2 bröd
 
5 dl 45 gradig vatten
650-700 g mjöl
1/2 msk salt
1 påse torrjäst
0,75 dl hela linfrön
 
Garnering: olivolja och flingsalt
 
Blanda alla torra ingredienser och häll i vattnet.
Kör i assistenten i ca 15 min.
Låt jäsa i 15 min under bakduk.
Knyckla ihop  bakplåtspapper och 'fodra' bakformarna.
Pensla pappret med lite olivolja.
Dela degen i två delar och tryck ut i formarna.
Låt jäsa i 15 min.
Pensla med olivolja och strö över flingsalt.
Grädda brödet i 200-225 grader i ca 40 min.
 

Bjuder även på original receptet
    • 1.5 liter 45 gradigt vatten
    • 2 kg vetemjöl special
    • 2 msk salt
    • 3 påse torrjäst
    • 2 dl linfrön
    • Garnering Olivolja och flingsalt

      1. 1

        Blanda de torra ingredienserna och häll i 45 gradigt vatten.

      2. 2

        Kör i assistenten i ca 15 min.Låt jäsa i 15 min under bakduk.

      3. 3

        Smörj en långpanna med olivolja 30x38 cm.( köpt på Ikea)Höga kanter.Häll i degen i den.Och jämna ut den.

      4. 4

        Låt degen jäsa i 15 min under bakduk.Pensla olivolja på hela kakan.

      5. 5

        Strö över rikligt med flingsalt på hela kakan.Grädda i ugn ca 50-1 tim. 225 grader.

      6. 6

        Skär kakan då den kallnat i 6 bitar

      7.  
         


        Kram//Erica
         
        Ni vet väl att ericasmeny finns på fb och @ericagh66 heter jag på Instagram.

Kommentera här: