Inkokt Strömming

Fick ju ett gäng strömming i höstas som jag rensade och filéade, måste berätta att det var typ första gången jag gjorde allt själv.
Brukar köpa färdigrensade och filéade på affären.
Men det gick förvånansvärt bra.
Kändes i händerna sen men men.
Frös några filéer och så gjorde jag Inkokt strömming.
Jag är ju som förtjust i ättiksmaken....

  • 1 kg strömmingsfilé
  • salt
  • 1 knippe dill

Lag:

  • 2 dl ättiksprit 12 %
  • 5 dl vatten
  • 3 lagerblad
  • ca 10 vitpepparkorn
  • ca 10 kryddpepparkorn
  • 4 tsk strösocker
  • 2 tsk salt
    1. Värm ugnen till 225°. Salta strömmingen på köttsidan. hacka dillen och strö på lite. Rulla ihop ( skinnsidan utåt)och lägg rullarna tätt i en ugnsform.
    2. Koka ihop lagen utan lock ca 15 minuter. Slå lagen över fisken. Täck formen med folie.
    3. Ställ in den mitt i ugnen. 5-10 minuter räcker, den blir fort färdig. Låt kallna.
Genom att slå lagen het över fisken blir den snabbt klar i ugnen. Passar både på julbordet och sommarbuffén



Kram//Erica

Kommentera här: