Laponiabröd

I år var jag lite sen med kräftafton.
Men i fredags blev det av, och inte mindre gott för det.
Bakade ett Laponiabröd/ Räkfrossebröd.
Blir ett väldigt saftigt bröd, lättbakat är det också.
Orginalreceptet är för en stor ugnsplåt, men jag har minskat ner receptet till 2 limpor i form.

(null)

(null)

(null)

 
Laponiabröd
2 bröd
 
5 dl 45 gradig vatten
650-700 g mjöl
1/2 msk salt
1 påse torrjäst
0,75 dl hela linfrön
 
Garnering: olivolja och flingsalt
 
Blanda alla torra ingredienser och häll i vattnet.
Kör i assistenten i ca 15 min.
Låt jäsa i 15 min under bakduk.
Knyckla ihop  bakplåtspapper och 'fodra' bakformarna.
Pensla pappret med lite olivolja.
Dela degen i två delar och tryck ut i formarna.
Låt jäsa i 15 min.
Pensla med olivolja och strö över flingsalt.
Grädda brödet i 200-225 grader i ca 40 min.
 

Bjuder även på original receptet
    • 1.5 liter 45 gradigt vatten
    • 2 kg vetemjöl special
    • 2 msk salt
    • 3 påse torrjäst
    • 2 dl linfrön
    • Garnering Olivolja och flingsalt


      1. Blanda de torra ingredienserna och häll i 45 gradigt vatten.


      2. Kör i assistenten i ca 15 min.Låt jäsa i 15 min under bakduk.


      3. Smörj en långpanna med olivolja 30x38 cm.( köpt på Ikea)Höga kanter.Häll i degen i den.Och jämna ut den.


      4. Låt degen jäsa i 15 min under bakduk.Pensla olivolja på hela kakan.


      5. Strö över rikligt med flingsalt på hela kakan.Grädda i ugn ca 50-1 tim. 225 grader.


      6. Skär kakan då den kallnat i 6 bitar






        Kram//Erica

Kommentera här: