Knäckstrutar Godiskalender Lucka 21

 
Att inte ha knäckformar hemma behöver inte betyda att man inte kan fixa lite knäck till gottebordet.
Blir fina i strutar och snyggt portionsförpackade.
Tyvärr blev jag inte Riktigt nöjd, jag litade för mycke på termometern ( nästa år blir det kulörtvätt) så den blev som en mjuk kola och för att jag fyllde strutarna liite för mycke!
Men gott blev det iaf.
 
Strutarna gör du av vanligt bakplåtspapper.

Fyll flera formar med  strösocker,minst 4 cm högt lager. Riv till bakplåtspapper i rutor, ca 6 x 10 cm. Snurra till en pappersbit så det blir till en strut med vass pip (för att knäcken inte ska rinna ut och att sockret inte ska komma in) och sätt ner i sockret. Sockret håller emot så pappret inte snurrar upp sig så det behövs ingen tejp eller liknande.

 

Knäck:
2 dl grädde
2 dl strösocker
2 dl sirap

Gör så här: Häll ingredienserna i en tjockbottnad kastrull eller stekpanna med lite högre kant och låt koka upp under omrörning. Koka tills knäcken kommer upp till 125°C eller tills det klarar ett kulprov i iskallt vatten.

Nu gjorde jag inte det men man kan ju med fördel toppa knäckstrutarna med krossad polka eller hackade nötter.

Jag använder min knäcktratt, man blir riktigt träffsäker med den när strutarna ska fyllas.

Häll ungefär 2/3 smet i strutarna.Det kommer nog bli lite spill på strutkanterna men det gör inget för knäcken fäster inte på pappret så knäckdropparna är bara att pilla bort.

Låt knäckstrutarna stelna och ta upp ur sockret.Snurra ihop den öppna änden.

 

Kram//Erica

Kommentera här: