Glöggsylt

 
Är du som jag, att efter jul har du några öppnade glöggflaskor med några deciliter kvar i varje? 
( jag testar flera varje år men kommer alltid fram till att Blossas vanliga glögg som jag köper i min Ica-butik är bäst i längden. Det är den jag har i denna sylt)
Så nu efter jul gick jag igenom min baklåda som jag fyllt med div choklad, nötter, torkade frukter inför julens bak, för att inventera vad som blivit kvar.
Där fanns en nästan nyöppnad glögg, så då testade jag ett recept jag sparat på mig i min röda "tod-till jul" receptbok.
Såg även att min bakmentor Hanna hade gjort den.
Så detblev en kick-in-the-ass!

 
Glöggsylt 
 
500g blåbär 
500 g hallon
3 dl glögg
6 dl syltsocker
Rör ihop allt i en hög kastrull.
Koka upp och låt puttra i 10-15 min.
Häll upp i väl rengjorda varma burkar.
På med locket och låt kallna upp och ner.
 

Musslan jag serverade glöggsylt o grädden i är ett gammalt recept.
Receptet innehåller inte någon mandel, bara någon droppe bittermandel.
( men jag hackade några oskalade  mandlar bara för att testa, gillar när det är lite tuggig.)
Mitt gamla recept på musslan kommer i nästa inlägg.
 

Kram//Erica

Kommentera här: