Engelska Scones

Jag bakar mindre och mindre, men plötsligt händer det!
Idag skulle fina vänner passera förbi på sin resa norrut, och då ville jag passa på att bjuda på förmiddags kaffe/fika!
Enkla saker att baka stod på menyn: Enkel Rabarberkaka och testbakning av Engelska scones.
Mums!
Har inte gjort dessa engelska scones så det var ju fint läge att testa!
 
Här serverat med philadelphiaost och min rabarber/jordgubbsmarmelad.
 
 

Engelska scones, 10-12 stycken

4 dl vetemjöl
0,5 tsk salt
1 tsk bakpulver
75 g smör
1,5 dl mjölk

Pensling och dekoration
2 msk mjölk
Florsocker

Gör så här:
1. Sätt ugnen på 225 grader.
2. Blanda mjöl, salt och bakpulver i en bunke. Tillsätt smöret och nyp ihop till en smulig deg.
3. Tillsätt mjölken och arbeta snabbt ihop till en deg.
4. Kavla degen till cirka 2 cm tjocklek, stansa ut rundlar med en utstickare eller ett litet glas. Cirka 6 cm i diameter. ( jag kavlade ut mina liite för mycke)
5. Lägg på en plåt med bakplåtspapper och pensla med mjölk. Grädda mitt i ugnen 10-12 minuter tills de fått fin färg.
6. Servera varma med goda tillbehör, man kan pudra lite florsocker på om man t.ex ska servera dem med marmelad.


 
 
Kram//Erica 

Kommentera här: