Blomkålspizza

Jaaa du hörde rätt, Blomkålspizza!
(Blomkålsbotten)
Hade 1/4 blomkålshuvud liggandes i svalen, så tog chansen att göra lunchpizzan när jag äter själv.
Oj va gott. 
Kommer göra den fler gånger.
Jag gjorde min pizza helt veggo.
 
 
Blomkålspizza
1 liten pizza
 
Botten:1/4 blomkål
1 ägg
1 dl riven ost
salt
oregano
 
Topping: 1/2 msk tomatpure
olivolja
mozzarella , el annan typ av riven ost
svamp
tomat
paprika
rödlök
oregano
(Ja du kan toppa Din pizza med det du gillar.)
 
Pizzabotten: Riv blomkålen på den grova sidan av rivjärnet i en skål. ( microtålig)
Kör blomkålen i micron på full effekt i 4-5 min.
( har du ingen micro kan du koka den rivna blomkålen i vatten någon minut. Häll av i durkslag)
Blanda i ägg , salt, oregano och den rivna osten ( jag hade västerbottensost)
Bred ut blomkålssmeten på en bakplåtspappersklädd plåt.
Grädda i 225grader i 10 min.
Pizzabotten ska vara gyllene.
Blanda tomatpurén med lite olivolja. Bred ut över botten.
På med riven mozzarella.
Smörstek champinjoner , som skurits i skivor, lägg på pizzan.
På med hackad paprika, rödlök, tomat och sist lite riven västerbottensost.
In i ugnen igen, ca 7-10 min.
Strö oregano över den färdiga pizzan.
Servera pizzasallad till.
Klicka på länken nedan för god pizzasallad:
 
http://ericasmeny.blogg.se/2016/february/pizzasallad.html
 
 
 
 
 
 
 
Kram//Erica
 

Kommentarer:

1 Veronica Wallgren:

skriven

Gott!

Svar: Riktigt gott!Kram//Erica
Erica Hermansson

Kommentera här: