Shortbread

 
Ja ska man göra något, så gör man det helhjärtat.
I höstas när jag hälsade på min minsting i Dublin köpte jag en klöverformad kakform som jag nu fick andvändning för.
Men så tänkte jag att även den gröna höga hatt var ju förknippad med St Patricks day.
Så den formen gjorde jag själv av en trasig form jag hittade på loppis.
 
 
 
 
SHORTBREAD
ca 60 kakor
300g rumsvarmt smör
2 dl florsocker
1/2 tsk salt
6 dl vetemjöl
 
(grönfärgat strösocker)

1. Rör smöret mjukt.

2. Tillsätt florsocker och salt och blanda ihop.

3. Tillsätt mjölet och jobba degen snabbt smidig. Överjobba inte degen för då blir kakorna för kompakta.
 
4. Kavla ut den snabbt till ca 1 cm tjocklek. 
 
5. Stansa eller skär ut kakor.Stick dom med en gaffel så kondensen pyser ut. (Pensla kakan m lite vatten och doppa i det färgade sockret)

6. Grädda ca 15 min i 175 grader. Dom ska inte få så mycket färg.
 
 
Kram//Erica

Kommentera här: