Lax, yummi!

Hade en tidig tid på lassa idag. Seg som bara den i detta surväder! 
Handla och hem och förbereda middan.
Lax med vitvinssås, och gratinerad potatismos med  cheddarost! Och några goda tillbehör!
Först några söta coctailtomater, mini mozzarella och basilikablad som växer bakom knuten!
Se så söta dom blev!
Vitvinssås
  • Hacka 2 charlottenlökar fint
  • Fräs i lite smör
  • Häll i 2,5 dl vatten
  • 1,5 dl grädde
  • 1,5 dl vitt vin
  • 1 fiskbuljongtärning
  • salt
  • vitpeppar 
  • cayennpeppar
  •  några stänk citronsaft
  • Koka upp och låt sjuda 10-15 min
  • Mixa såsen slät
  • Görs med fördel i förväg och värms vid servering
  • Laxen har jag skurit i portionsbitar, tagit bort skinnet.
    Lagt i smord ugnsform, saltat och pepprat med citronpeppar.
    Stekt i ugn ca 15 min i 175gr.
     
    Moset görs av några kokta skalade potatisar.
    Jag vill ha ett mos utan klumpar så jag pressar potatisarna först genom en potatispress.
    Lägger i smör, kryddar med salt och vitpeppar. Lite grädde, ett ägg och riven cheddarost. 
    Moset ska vara ganska fast. Jag kör den slät med elvispen.
    Sen ska moset i en spritspåse, spritsa rosor som sen ska in i ugnen tills rosorna fått fin färg under grillelementet.
     
    Dagens tillbehör är barnsligt goda; baconlindad sparris och den picklade rödlöken! Och inte att förglömma tomat/mozzarella pinnarna!
     
    Mitt tips är att ni gör en laddning picklad rödlök nästa gång ni ska ha buffe el nu till helgens grillat! Ni kommer inte att ångra er, jag lovar!!
    kram //Erica

Kommentera här: