Doft av JUL!!

Igår var det ju kanelbullensdag,klart att jag hade bakat kanelbullar åt min mamma!
Men hon har en annan favorit till kaffet också,Biscotti.
Så igår morse bakade jag Saffransbiscotti.
Och huset fylldes av en fördoft av jul!!
 
Grannar till mamma bjöds över på förmiddagsfika på kanelbullens dag!
 
 
 
SAFFRANSBISCOTTI
150 g grovt hackad sötmandel
75 g rumsvarmt smör
3 dl socker
3 ägg
1 pkt saffran
7 dl mjöl
1 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker
Rör socker och smör pösigt med elvispen
Blanda ner ett ägg i taget under omrörning
Sikta ner mjöl,saffran,bakpulver och vaniljsockret
Blanda ner den grovt hackade sötmandeln
Dela degen i tre delar
Rulla ut till tre rullar lika långa som plåten
Lägg rullarna på bakplåtspappersklädd plåt
Grädda i 200 grader i ca 30 min
Skär i sneda kakor
Ställ kakorna med en snittyta uppåt
Ställ in kakorna i ugnen och torka kakorna i 120 grader i ca 15 min,
sen vänder du den andra snittytan upp och torkar 15 min till!
 
 
Ugnspankaka med bacon blev gårdagens middag!
 
Idag har vi åkt tillbaka till kusten,lämnat fjällen för denna gång.
Tärnafjällen har bjudit på en otroligt höstväder hela veckan!!
 
Middan idag blev något snabbt och lätt,
Kycklingfilee med majsris
Gjorde ett snitt mitt i fileen och fyllde kycklingen med Cantadore ost,vitlök och örter.
Saltade och pepprade med vitpeppar
La kycklingen i en ugnsform
Hällde på lite grädde och nån msk grillolja med vitlök.
Strödde flagad mandel på kycklingen
Stekte i ugnen,200 grader i ca 20 min
Serverades med kokt ris och majs.
(Blandade en burk majs i det färdigkokta varma riset)
 
Kram//Erica

Kommentera här: