Gamla godingar

Hösten är här och då är det läge för soppor!
Så nu då vi är hemma i Tärnaby/Oltokken hos mamma fick jag läge att koka en hederlig köttsoppa på älgben.
Jag kokade benen dagen före i 1 1/2 timme. Kokade benen i saltat vatten,kryddpeppar,lagerblad och en skalad palsternacka.
Sigge fick ett ben att gnaga på
 
Dag 2 silar jag buljongen,skär köttet i småa bitar och kokar köttet en kvart innan jag lägger i grönsakerna.
Man får smaka upp med salt om det behövs
Måste man fylla på med vatten kan man lägga ner en köttbuljongtärning om det behövs
Vitkål,kålrot,purjolök,morötter och potatis.
När grönsakerna är klara rör jag ihop en klimpsmet av mjöl,1 äggula och buljong.
Så klickar jag ner småa klimpar i den kokande buljongen.
Låter dom koka ca 5 min.
 
Hårdbröd och ost till är en oslagbar kombo!!
 
 
Så här har Ryfjället sett ut några dagar under veckan,toppen har varit gömd i moln.
Så vi åkte på en långstyrning till Virisen ,dit har jag aldrig varit förut.
Passerade ett toppigt fjäll som påminde om Pyramiderna i Egyptien.
Virisen
 
På hemvägen stannade vi till på en loppis
Bus-Ida....vilket härligt namn va!!
 
Blev ett kakmått till mina donuts som snart ska bakas!!
 
Gårdagskvällen avslutades med bullbak och hallonpajgräddning
 
Idag har jag lagat en gammal 80talsrätt
Stekta kotletter med päron och ädelost ,pressad potatis och sås
Jag brukar bryna kotletterna och sen efter koka dom i sky.
Sen bryner jag päronskivor i lite smör och lägger kotletterna i en ugnsform,päron och ädelost och gratinerar en stund i ugnen tills osten smält
Serveras med kokt pressad potatis
Såsen gör jag av skyn,Silar den ner i en gryta och kokar ner den lite,blandar i lite grädde och kokar en liten stund.
Kotlett med päron och ädelost,pressad potatis
 
Idag såg man hela Ryfjället med liten snömössa!
 
Fin höstkväll i Oltokken!!
 
Kram//Erica
 

Kommentera här: