Regnig Onsdag

Ja vad gör man en regnig onsdag,Jo man har en bästis på lunch!! Å kaffe och fika!
Blir alltför sällan vi träffas! Men man får ta till vara på de stunder man får....
 
Middan blev ett gäng Enchiladas
......som inte jag åt.
 
ENCHILADAS       4 port
Fyllning:1 gul lök
300 g köttfärs
3 msk guacamole
1 påse tacokrydda
1 dl krossade tomater
 
Sås:3 dl buljong (3 dl vatten och 1 köttbuljongtärning
2 msk tomatpure
2 dl creme fraiche
salt,oregano,vitlök
 
tortillabröd
 
riven ost
 
skala och hacka löken
bryn köttfärsen och löken
blanda i kryddorna och krossade tomaterna
fyll tortillabröden med köttfärsen och vik ihop bröden och lägg i en ugnsäker form
 
koka upp buljongen och tomatpuren
rör ner creme fraichen
smaksätt med kryddor och pressad vitlök
häll såsen över bröden
strö över riven ost
grädda i ugn,200 grader i ca 20 min
 
servera sallad till
 

När middan var klar var inte jag hungrig,så jag gjorde ett gäng matlådor av det som fanns.
Hade lite tacokryddad köttfärs som blev över från enchiladasen,och några smördegsplattor hade jag i frysen.
Så jag gjorde mig en pirog,en enkel sådan!
Har köpt fyrkantiga tunna smördegsplattor på Willys,tror märket var Eldorado. Väldigt användbart format!
La en klick köttfärsröra och riven ost på smördegsplattan.
Nöp ihop den till en triangel.
Gräddade den i 200 grader tills jag tyckte färgen var gyllenbrun.
Enkel och god,
Åt pizzasallad till pirogen vid brasan!!
 
Denna tunna smördeg i fyrkanter är jättebra till att göra västerbottensostpajer i portions format!!
 
Imorgon blir det pizza ,det är därför jag gjort pizzasallad idag.
Receptet på salladen kommer troligen imorgon!!
Sov gott!!
Kram//Erica
 
 
 
 

Kommentarer:

1 Marie:

skriven

Den fikan hade Jag också lätt kunnat njuta av :-))

Svar: Du är sååå välkommen!!Kram//Erica
Erica Hermansson

Kommentera här: