FRITERAD CAMEMBERT

 
 Efter att ha ätit resterna av Grekisk Pytt till middag ( inte för att jag klagar över det)
så blev jag sugen på efterrätt.
Kikade vad som fanns hemma i kylen.
 
 
Första gången jag åt friterad camembert var i Piteå på Noliamässan för ett X antal år sen.
Men att fixa till det hemma är inte svårt.
 
1 camembert ost ( delade denna ost i tre bitar)
mjöl 
1 uppvispat ägg
panko (asiatiskt ströbröd)
vatten
hjortron 
vispad grädde
vanlig neutral olja
smör
 
 
Jag delade osten i tre bitar.
Skar även bort lite av det tjocka vita lagret som täcker osten.
Blötte osten först i vatten, sen doppades den i vanligt mjöl.
Se till att hela ostbiten är täckt med mjöl.
Sen ska osten ner i det uppvispade ägget och sen ner i skålen med ströbrödet Panko.
Jag stekte min panerade Camembert i olja och lite smör i en liten stekpanna.
Så någon fritös behövs inte för att göra denna läckerhet!
Bra va?!?!
 
Stek tills osten blir gyllenbrun runt om.
När osten är färdig, lägg den på hushållspapper så lite av fettet hinner rinna av.
Servera den varma camemberten med hjortronsylt och vispad grädde!
 
 
 
 
Kram//Erica
 
 
 

Kommentarer:

1 Ann-Catrin :

skriven

Vilken godsak smarrigt. En helt annat ämne. När jag bakar frö-knäcke får jag det inte hårt /knaprigt.!! Vad gör jag gör fel? Gräddar 150 grader sen i 80 gradet 45 min. Slår av ugnen menö låter brödet vara kvar över natten. Tacksam för tips!!'

Svar: Har ett gott recept på fröknäcke.Det blir två plåtar.
2 dl majsmjöl
1/2 dl sesamfrön
1/2dl linfrön
1/2 dl solrosfrön
1/2 dl pumpafrön
1/2 dl olja
2 dl kokande vatten
1 tsk flingsalt
Blanda mjöl, fröer och oljan i e bunke.
Häll över det kokande vattnet och rör ihop till en deg.
Dela degen i 2 bitar.
Lägg bakplåtspapper på plåten.
Lägg degen på plåten och lägg på ett bakplåtspapper.
Tryck ut degen över hela plåten.
Tryck och pressa ut degen.
Gör så tunt du bara kan.
Ta bort det översta bakplåtspapper ( spara det till nästa degklump som ska bredas ut)
Strö över flingsalt
Gräddas i 150 grader i ca 30 min tills knäckte fått fin färg.
( jag skär rutor i den uttryckta degen innan gräddningen, då får man jämna brödbitar)
Gör samma med deg nr 2
Ät å njut

Hoppas detta hjälper dig lite,detta bröd är jätte gott å glutenfritt
Receptet finns på bloggen i något äldre inlägg med bilder

Kram// Erica
Erica Hermansson

2 helena johansson:

skriven

undrar var du fått tag på de urläckra skedarna /skålar eller vad man skall kalla dem

Svar: Hej Helena.Jag har hittat dom på Coop. 9.90kr st.
Jag köpte 12 st, serverar småsaker i dom och det var dom jag bakade dom ätbara skedarna i!
Kram//Erica
Erica Hermansson

Kommentera här: