Chokolate Chip Cookies

 
 
 
Chocolate Chip Cookies
Ca 20 st 
 
125 g rumsvarmt smör
1 dl socker
1 dl ljust muscovadosocker
1 tsk vaniljsocker
1 ägg
3 dl mjöl
1/2 tsk bikarbonat
100 g hackad choklad
 
Rör smör och alla sockersorter pösigt.
Tillsätt ägget och rör ihop.
Sikta ner mjöl och bikarbonat i smeten.
Rör ner den hackade chokladen till en fin deg.
Dela degen i 20 lika stora bitar.
Smörj muffinsform i plåt med smör.
Tryck ut kakdegen ända upp till kanten.
Lägg en foliebit i varje kakskål och fyll på med ärtor.
Grädda i 200 grader i ca 4-5 min.
Ta bort ärtorna och folien och grädda kakskålarna i 5-7 min till.
Låt kakorna kallna  i formen 5-10 min innan du försiktigt lossar dom från formen.
 
 
Servera kakorna med en stor kula glass och en Goood Kolasås m salt.
Jag hade turen få en burk med denna goda kolasås när Erika, smaskelismaskens som är min bloggvän, gjort och gav mig.
Här har ni receptet:
 
Gudomlig snabb kolasås med salt

1 sats, 10 min

4 msk osaltat smör
2 1/2 dl ljust muscovadosocker eller råsocker
1 1/4 dl vispgrädde
1/2 tsk salt
1 msk vaniljextrakt eller 1 tsk vaniljsocker

Vispa ihop smör, socker, grädde och salt i en kastrull på medelvärme.
Koka upp och sänk värmen. Låt koka i 6 minuter. Rör om då och då.
Vispa i vaniljen och koka i ytterligare 1 min.
Häll upp i en ren glasburk och ställ i kylen tills den har kallnat.
Värm eventuellt lätt i mikron inför servering.

Servera till exempel till glass och rostade pekannötter. Gärna med extra flingsalt på.
(recept från GP)
 
 
 
 
Kram//Erica

Kommentera här: