Vaniljkaka/Vaniljrutor

 
Detta är den godaste kakan jag bakat på länge.
Tack Zeina för receptet.
Jag gräddade kakan i en liten långpanna istället för en rund form.
 

VANILJKAKA/VANILJRUTOR


Vaniljkräm:
6 msk snabbvispad marsanpulver (se bild)
4 dl mjölk
2 msk vaniljsocker
Smet:
250 g rumstemprerad smör
4 dl socker
4 ägg
2 ½ tsk bakpulver
5 dl vetemjöl

1 tsk nymald kardemumma
Garnering:
50 g mandelspån

Gör såhär:
Värm ugnen till 175°. Blanda mjölk, vaniljpulver och vaniljsocker tills du får en kräm. Ställ åt sidan. Rör smöret och socker med en elvisp tills det blir luftigt. Vispa i ett ägg i taget. Blanda mjöl, bakpulver och sikta ner det i äggblandningen. Häll i vaniljsåsen och blanda försiktigt. Se till att allt blandas ordentligt, rör allting med en slickepott eller slev.

Häll ut smeten i en stor och smord form, ca 20×30 cm. En springform är för liten, jag har använt en stor pajform på 29 cm. Jag använde en liten långpanna, klädde formen med bakplåtspapper. Strö på mandelspån och grädda mitt i ugnen i ca 35-40 min. Låt kakan svalna och ställ sedan i kylen. Servera kakan kall. Låt gärna stå i kylen några timmar innan servering, den blir desto godare dagen efter den har bakats.

(receptet kopierats från Zeinas blogg)

Kommentera här: