Laxpudding

Som jag har sagt flera gånger så gillar jag Inte att slänga mat.
Så vi hade gravad lax över sen jul' och vi hann som aldrig äta upp den. Så den blev en liten form laxpudding.
Jag tycker det är gott, och till det äter jag gärna skirat smör och husmans.
 
Laxpudding
4 port
 
900 g potatis
250-300 g gravad lax, skuren i tunna skivor
1 gul lök
dill
4 ågg
 4 dl gräddmjölk
1 tsk salt
1 krm vitpeppar
smör 
panko
smör 
 
Koka potatisen.
 
Finhacka el skiva löken tunt.
Hacka den färska dillen el så använder du fryst.
Skala och skiva den kokta potatisen i ca 1/2 cm tjocka skivor.
Vispa ihop ägg, gräddmjölk, salt och vitpeppar.
Smöra en ugnssäker form.
Varva potatis, lax, lök och dill. Understa och översta lagret ska vara potatis.
Häll över äggstanningen.
Strö över Panko och hyvla kallt smör med en osthyvel och lägg över Panko .
Grädda i 200 grader ca 45 min.
Servera gärna skirat smör till.
 
Kram//Erica

Kommentera här: