Gyros i libabröd / Tzatziki

 
Jag lagar ju oftas mat trån grunden och gärna med lokalproducerat, sånt vi redan har fångat/plockat el jagat och har i frysen.
Mför några veckor sen vann jag ett presentkort från schyst käk, så jag plockade ut ett paket kebab gyros.
Och jag kan intyga att det blev en god middag.
Köttet var bara att steka i smör.
Fixade lite pommes, skar lite sallad, tomat , riven västerbottenost och rödlök.
Tzatzikin gjorde jag iaf själv, och den får man göra först så gurkan hinner vattnas ur och mogna i smaken lite.
 
 
Tzatziki
 
4 port
1/2 grovt riven gurka
1/2 tsk salt
2 dl grekisk yoghurt el creme fraiche 
1 pressad vitlöksklyfta 
svartpeppar
 
  • Riv gurkan grovt och lägg den i en sil. Strö salt på gurkan och låt den ligga ca 15 min.
  • Pressa ur saften och blanda gurkan med yoghurt, vitlök och peppar

  •  
Lägg sallad, tomat, lök, tzatziki, nystekt gyroskött och strö lite riven Västerbottenost.
Rulla ihop till en tät rulle och servera på direkten med pommes.

Kram//Erica

Kommentera här: