Stekta Kroppkakor/Gnocchi , Karljohanssvamp & Kantareller i krämig ädelostsås

(null)

(null)

Jag försöker kasta så lite mat / matrester som det bara går.
Så när vi har ätit hemmagjort potatismos och det blir över, brukar jag göra kroppkakor/ gnocchi.
Oftast serverar jag dom nykokta med stekt bacon, smör och lingonsylt.
Och jag gör dom små, små munsbitar.
Men denna gång gjorde jag dom lite större, typ 5 cm i diameter.
*När dom kokat klart fick dom ligga och vänta på en tallrik.
*Stekte karljohanssvamp, kantareller och hackad charlottenlök i smör, på med lite vitpeppar.
*Lägg svampen åt sidan.
* Stek kroppkakorna/gnocchin tills de har fin färg på båda sidor ( och blivit genomvarma )i smör.
*Smula ner gräddädelost i stekpannan och lite grädde.
*Låt koka upp, i med svampen. Smaka av om du behöver salta och krydda.
*Rör ner persilja.
*Servera.
*Riv över lite parmesan.


Så här gör jag mina kroppkakor/ gnocchi :
potatismos typ 3-4 dl mos
1 ägg
1/2 fint riven gullök el lökpulver
vetemjöl
Rör ner ägget i potatismoset, i med löken/lökpulvret.
Rör till en slät massa.
Rör i vetemjöl till en formbar deg.
Degen ska gå att rullas till en el flera rullar
När jag gör småa gnocchi gör jag rullarna typ lika tjock som min tumme,
men dessa kroppkakor blev ca 5 cm i diamanter.
Ha mjölat bakbord.
Skär i lagom tjocka bitar/ skivor ca 1 cm.
Koka i saltat vatten, koka i omgångar.
Kroppkakorna flyter upp, då får de koka ca 1 min innan jag fångar upp dom med hålslev.

Kram// Erica

Kommentera här: