Tekakor


Kokade palt häromdagen.
Vi åt nykokt palt till middan med bacon, smör och lingonsylt.
Paltarna som blev över skivade jag och frös in inför fjällveckan. Lätt att steka på murrikkan, till lunch el middag.
Sen så sparar jag spadet, helst det som är på botten, och använder det som degvätska i matbröd.
Det fick jag lära mig när jag flyttat till Kalix och jobbade på dagis!

Tekakor
50 g jäst
6 dl mjölk, fingervarm, eller paltspad
2 dl havregryn
75 g smör, smält
2 tsk salt
2 msk sirap
1 msk brödkryddor
1 ägg
10-12dl vetemjöl
2 dl grahamsmjöl 
 

1. Smula ner jästen i en bunke och tillsätt mjölken och havregrynen. Rör om tills jästen lösts upp och låt blandningen stå i ca 5 min så att havregrynen blöts upp.

2. Tillsätt smör, salt, sirap, brödkryddor, ägg och vetemjöl, lite i taget. Blanda ihop allt ordentligt och knåda degen kraftigt i några minuter

3. Låt degen jäsa under bakduk i ca 45 min.

4. Kavla ut degen 1–1 ½ cm tjock och stansa ut runda bröd, ca 10 cm i diameter med en kakform eller ett glas.Eller forma bollar och kavla ut till en tekaka. Lägg dem på en plåt med bakplåtspapper och nagga dem med en gaffel.  Låt dem jäsa under bakduk i ca 30 min. Sätt ugnen på 250 grader.

5. Grädda bröden mitt i ugnen i 8–10 min. Pensla tekakorna med sirapsvatten( lite sirap utrört i lite vatten) direkt när de kommer ut från ugnen.Låt dem svalna på ett galler under bakduk.

Kram//Erica

 

Kommentera här: