Punchtårta

 

Punchtårtan är en ständigt återkommande tårta i våran familj.
Det är en saftig chokladkaka med punchgrädde på eller som serveras på sidan om.
Punchen i grädden är de små godisar man köper i lösviktsgodiset.
Jag tar bara de som det står punch på.
Så i helgen när mitt barnbarn fyllde 3 år gjorde mommo ( alltså jag) en traktor tårta.
Byggarbetsplatsen är kakan som bas, olika godisar och krossade oreokakor är dekorationer.
 
 

PUNCHTÅRTA
 
3 ägg
3 dl socker
2 1/2 tsk bakpulver
1 1/2 tsk vaniljsocker
3 msk cacao
2 1/4 dl mjölk
2 1/2 dl mjöl
 
vispa ägg och socker pösigt
blanda ner mjölken
sikta ner de torra ingredienserna
häll smeten i en smord och bröad rund form
grädda i 175 grader i 40-45 min
kolla med sticka, den tar lite tid att bli klar
 
koka en ´glasyr´ medans kakan gräddas
75 g smör
1 dl kaffe
3 msk florsocker
3 tsk vaniljsocker
 
stjälp upp den färdiga kakan
häll den varma glasyren över den varma kakan
låt kallna
 
vispa 3 dl grädde & krossa ner punchgodisar i grädden( är svårt hitta punchflaskor i butik, men jag länsar punchgodisar i lösviktsgodishyllan, tar minst 10 godisar som jag krossar innan jag vispar)
bred punchgrädden över kakan (eller servera den bredvid)

När kakan kallnat skar jag ut en liten väg ner och så spacklade jag kakan med en typ ganache på
4-5 msk grädde
60 g mjölkchoklad
40 g nougat ( man kan ta en dubbelnougat från godishyllan)
Värm grädden tills den nästan kokar.
Ta kastrullen från plattan och rör ner hackad choklad och nougat .
Rör tills allt smält.
Spackla kakan.

 



Tre olika varianter på denna tårta.
 
 
Kram//Erica
 

Kommentera här: